Saturday, August 27, 2011

Biskut Almond Snow

Ini pertama kali saya membuat biskut ini. Inspirasi dari kak Sue Aleen dan Atun RH. Tapi resepi asal saya ambil dari blog kak Wan, terima kasih kak Wan.... 

Biskut Snow Almond

Bahan-bahan:
Bahan A
260 gm mentega
150 gm gula kastor
1 sdt esen vanilla
50 gram serbuk badam

Bahan B
300 gm tepung red rose (saya tak ada tepung ini, jadi, saya gunakan tepung gandum biasa jer)
50 gm tepung kastard
50 gm susu tepung
40 gm tepung jagung

Hiasan: coklat masakan dan breadcrumb putih (saya gantikan dgn serbuk horlick )



Cara-cara membuatnya:
- Pukul bahan A sehingga berkrim, masukkan bahan B dah uli sehingga menjadi doh.
- Canai dan terap dengan acuan yang disukai.
- Bakar pada suhu 140 darjah celcius selama 30 minit
- Sejukkan biskut dan celup pada coklat masakan yang dicairkan secara double boiler dan salutkan biskut pada breadcrumb putih.
- Simpan dalam bekas kedap udara.

 Rangup.... enak rasa coklat dan horlick!

Simpan dalam bekas cepat2..

Terima kasih sekali lagi pada kak wan! :-) Tahun depan cari lagi resepi biskut yg best.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...