Friday, July 22, 2011

Apam Beras

Alhamdulillah, inilah satu-satunya kuih apam yang memenuhi piawaian selera tekak saya dan suami, juga anak2. Saya buat apam ni sebagai hidangan minum petang keluarga saya petang tadi. Pertama kali membuatnya, alhamdulillah, menjadi. Resepi asal dari Atun, di FB. Terima kasih Atun, resepi yang terbaek!!!!

Apam Beras

Bahan-bahan:
3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
1 peket yeast mauripan (11 gm)
2 cawan nasi
3 cawan air
Secubit garam 

Cara-cara membuatnya :
~ Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk besar kecuali nasi dan air.
~ Gaul semua bahan tersebut dan ketepikan seketika.
~ Sementara itu, kisar nasi bersama air sehingga halus.
~ Satukan nasi yang telah dikisar ke dalam bahan yang telah digaul tadi, dan sebatikan adunan.
~ Biarkan adunan mesra selama 1 jam kerana adunan akan mengembang selepas itu.
~ Tambahkan perisa dan pewarna yang anda gemari, atau mahu ia kekal sebagai warna asal pun boleh. Saya tambahan esen pandan dan pewarna hijau.
~ Selepas 1 jam, panaskan kukusan, dan sapu loyang atau acuan kukusan dengan sedikit minyak.
~ Masukkan adunan ke dalam loyang atau acuan anda separuh dari acuan tersebut kerana apam akan naik selepas ia masak.
~ PERINGATAN : Acuan harus di sapu minyak terlebih dahulu supaya apam mengikut bentuk apabila telah masak nanti.

Sekejap je habis, sebab saya guna acu lompang, jadi hasilnya comel2 jer... :-)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...